• Dialektus Fesztivál 2002
  • Dialektus Fesztivál 2004
  • Dialektus Fesztivál 2007
  • Dialektus Fesztivál 2008
  • Dialektus Fesztivál 2009

2010

 

Állandó támogatók

  • Nemzeti Kulturális Alapprogram
  • Magyar Mozgókép Közalapítvány
  • Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM)
  • Ferencvárosi Önkormányzat

Díjnyertesek - Dialëktus Fesztivál 2010

 

Emberi történetek

(Európai dokumentumfilm)

 

Zsűri /Jury:

  • Papp Bojána filmrendező (Hu)
  • Adina Bradeanu filmkritikus, kutató (Ro)
  • Müllner András filmrendező (Hu)

 

"Azzal a megjegyzéssel szeretnénk kezdeni, hogy az európai dokumentumfilm szekció versenyfilmjei a dokumentumfilmes típusok széles skálájával állítottak szembe minket, és hogy a szekció filmjei nemcsak nagyon különböző szintű művészi értéket képviseltek, de stílusbeli megoldásaikban rámutattak arra az egyre szélesedő spektrumra, ami manapság a dokumentumfilmkészítők rendelkezésére áll, értve ez alatt azt a fogalmi változást, miszerint mit is értünk ma és fogadunk el, mint közönség, "dokumentumfilm" alatt és dokumentumfilmként, összehasonlítva mondjuk egy 50 évvel ezelőtti elvárásrendszerrel.

Néhány az itt látott filmek közül már díjazva volt más fesztiválokon a tavalyi év során, s így mintegy a dokumentumfilmes "kánon" részévé váltak. Itt olyan filmekre gondolunk, mint Helen Trestikova RENÉ és Kim Longinotto BEVÁLLALÓS NÉNIKÉK című filmjei. Más filmek egyszerű és direkt, ugyanakkor szórakoztató és megborzongató történeteket mondtak el mindeddig feltérképezhetetlen politikai kontextusok hozzáférhetőségéről / hozzáférhetetlenségéről - mint például Linda Jablonska Üdvözlet Észak-Koreában című filmjében. Végül, néhány filmben csodálatos, inspiráló, és erőteljes karaktereket ismerhettünk meg, melyeket a filmkészítők nagy megértéssel ábrázoltak. Olyak karaktereket, akik, kedvezőtlen helyzetük ellenére sem engedték meg maguknak az áldozati szerep luxusát és inkább olyan utakon indultak el, ami önmagukat is megerősíti, illetve másokat is megihlet."

Aranyszarvas díj

(1000 EUR a Filmjus Alapítvány támogatásával)

 

Gulyáságyú

Gulyáságyú (Cooking History)

Rendező: KEREKES Péter - 88 perc (CZ)

 

A film különböző európai hadtesteknél szolgált katonai szakácsok portréját szövi egybe, akik tanúi voltak a 20. század háborúinak. Emlékeiken keresztül nyerünk betekintést a dátumok, tények, hadüzenetek, csaták és békekötések színfalai mögé. Megismerjük apró, személyes titkaikat, s közben a történelem olyan dimenziója tárul fel, amiről tankönyvek és archívumok nem beszélnek.

 

A zsűri értékelése:

A dokumentumfilmes gyakorlat szélesedő spektrumával kapcsolatos elképzeléseink alapján úgy döntöttünk, hogy a szekció fődíját egy olyan filmnek adjuk, ami lényegesen eltér versenytársaitól. Ez a film egy olyan gondosan kidolgozott alkotás, mely jórészben megrendezett és rekonstrukciós megoldásokat alkalmaz annak érdekében, hogy egy egészen friss perspektívából ábrázolja a második világháború utáni Európa által megtapasztalt vérengzéseket, hogy gyakran didaktikus és egysíkú történelmi megértésünket a fantázia és a nézőpontváltás segítségével megkérdőjelezze. Az Európai Dokumentumfilm szekció fődíjával egy olyan filmet jutalmazunk, ami számunkra leginkább megtestesíti a kreatív dokumentumfilm fogalmát: a nyertes Kerekes Péter Gulyáságyú című filmje.

 

A zsűri elismerése

Detroitban termett / Leányanyákból lett városi farmerek

Detroitban termett / Leányanyákból lett városi farmerek (Grown in Detroit / Teen Moms become Urban Farmers)

Rendező: POPPENK Mascha, POPPENK Manfred - 60 perc (NL)

 

Képzeljék csak el, milyen lenne, ha a tömegtermelés fellegvára, Amerika egyik legszennyezettebb városa újból kizöldülne! Ezt a történetet már sok természetvédő megálmodta. Utópia volna? Detroitban nem az!

 

A zsűri értékelése:

A dokumentumfilm évtizedek óta képes arra, hogy emberek tömegeit lelkesítse és reményt keltsen a jogfosztott emberek szívében. Ebből a szempontból idei elismerésünk a DETROITBAN TERMETT című filmnek jár, egy olyan filmnek, melyben egyedülálló kismamák és gyermeket váró fiatal nő higgadt derűvel indítanak egy kis agro-vállalkozást, megváltva saját maguk és ütött-kopott városuk.

 

 

Sűrű leírás

(Európai antropológiai film)

 

Zsűri /Jury:

  • Eddy Apples antropológus, fesztivál igazgató (NL)
  • Kató Csilla antropológus, fesztivál igazgató (RO)
  • Szirmai Márton filmrendező (RO)

 

"A zsűrinek nehéz dolga volt döntést hozni ebben a szekcióban, mert rettentő nagy stílusbeli, megközelítésbeli, minőségi, és terjedelembeli eltérések voltak a filmek között. Mivel nem volt egy mindent átfogó szelekciós kritérium a filmek mögött, a zsűrinek kellett létrehozni egy érték és kritériumrendszert a Sűrű leírás szekció filmjeivel kapcsolatban."

Aranyszarvas díj

(1000 EUR a Filmjus Alapítvány támogatásával)

 

Bagyéli pigmeusok a világ peremén

Bagyéli pigmeusok a világ peremén (The Bagyeli Pygmies at the Fringes of the World)

Rendező: GALLOIS François-Philippe - 87 perc (FR)

 

A külvilág betörésekor a bagyéli pigmeusoknak először azzal kellett szembesülniük, hogy a jórészt farmerek uralta társadalom állatnak vagy rabszolgának tekinti őket. Amikor később a Világbank segítségével az Exxon cég olajvezetéket fektetett le a pigmeusok erdejében, kiderült, hogy az ipari társadalom még a farmereknél is rosszabb. A film 3 rokonszenves pigmeus szemszögéből deríti fel azokat az összetett változásokat, amelyeket a mi világunk erőltetett rá a vadászó-gyűjtögető népcsoportokra.

 

A zsűri értékelése:

A zsűri értékelte azt a módot, ahogyan a filmkészítő összetett és átfogó módon rögzítette és ábrázolta egy olyan közösség életét, akiknek a modernizáció, az üzemanyag ipar, és az AIDS fenyegetéseivel kell megkűzdenie.

 

 

Diákmunka

(Európai diákfilmek)

 

Zsűri /Jury:

  • Eva Michalková fesztivál igazgató (SK)
  • László Sára producer (HU)
  • Sasa Sreckovic fesztivál igazgató (SR)

     

    "A Diákmunka-szekció fiatal filmkészítők által megalkotott változatos témákat, szemléletmódokat, filmnyelvi megoldásokat és minőségbeli eltéréseket nyújtott. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy a filmek a komoly témákat világos látásmóddal és professzionális szakmai odaadással kezelik. A filmek a következő témákat ölelték fel: érvényes társadalmi folyamatok kutatása, melyekben eltérő mértékig, de megjelennek egyéni élettörténetek is (mint a Határmentiek és a Szuperhősök című filmekben); néhány film a társadalmi változások politikai következményeit taglalja markánsan (Az Everest alatt: Újjászülető Nepál); mások etnográfiai módszerrel kutatott történeteket közvetítenek tradicionálisnak mondható társadalmakról és mindennapi szokásaikról (Gauchók: Aki nem száll fel, nem eshet le, A fátyol) illetve modern társadalmak olyan ünnepélyeiről, melyek célja a gyökerek és hagyományok gyakorlása, ápolása (Játsszunk Norvégot!); néhány film jelentős identitás-dilemmákat ábrázol (Apabácsi); vagy szent helyek és idők szigeteit, ahol a spirituális egység olyan nagyon áhított folyamata tapasztalható meg (Esőnemzedék; Egy kis szoba); néhány filmnek a fókuszában olyan egyének állnak, akik a társadalom margóján élve boldogulnak; végül pedig vannak filmek, ahol a filmkészítő különböző filmnyelvi megoldásokkal játszik és kísérletezik, (mint például a ritmus és hang szerepe a Műanyag és üveg, vagy a mise-en-scene az Egy kis szoba című filmben)."

    Aranyszarvas díj

    (800 EUR a Magyar Mozgókép Közalapítvány támogatásával)

     

    Gaucsók: Aki nem száll fel, nem eshet le

    Gaucsók: Aki nem száll fel, nem eshet le (Gauchos: El que no sube, no cae )

    Rendező: RICHTER Jana - 85 perc (DE)

     

    A Gaucsók olyan férfiakról szól, akiknek a kockázat az élete, és akárhányszor leesnek, mindig újból nyeregbe szállnak. A Gaucsó lóháton kergeti a szerencséjét. Szabadsága abból áll, hogy kilovagol, és nem tudja előre, mit eszik, hol alszik vagy mikor tér vissza. A jó lovasnak a legfontosabb a testi egyensúly. A test egyensúlyát követi a léleké. Abban a pillanatban elérhetsz bármit, amit csak akarsz. Csak szállj föl, és ne félj, hogy leesel.

     

    A zsűri értékelése:

    A film a gaucsók és családjaik mindennapi életének alapvető pillanatait mutatja be. A rendező, Jana Richter azt a harmóniát ábrázolja, amiben a szereplők élnek életük rideg kontextusa ellenére is. A filmkészítők láthatatlan jelenléte és a kamera ösztönös használata a helyzetek spontán megfigyelését teszi lehetővé, és így rendkívüli belátást enged a családtagok meghitt kapcsolatába.

     

    Elismerő oklevél

    Szuperhősök

    Szuperhősök (Superhelden)

    Rendező: ROMERO Janek - 65 perc (DE)

     

    Egy csoport aktivista képregényhősnek öltözve élelmiszert rabol a közértekből, majd bölcsődékben osztják szét az árut. Egy diák három részmunkaidős állás mellett a bio-szupermarket szemeteséből tudja csak megetetni gyerekeit. Ezekről a szuperhősökről mesél a Hamburgban játszódó film: a bizonytalan megélhetésű középosztálybeli fiatalokról, konformitásról és lemondásról, víziókról és káprázatos akciókról.

     

    A zsűri értékelése:

    A film azt a Németországban tapasztalható sokrétű társadalmi fejlődést mutatja be, minek következtében fiatalok fontos és vezető szerepekbe kerülnek. Egyéni történeteik, a fiatal munkanélküli nőről szóló történetszál párhuzamaként, lehetőséget nyújtanak arra, hogy személyes nézőpontokba és egy szélesebb körű, jelenkori társadalomtörténeti perspektívába egyaránt betekintést nyerjünk.

     

    Elismerő oklevél

    Hudecek és Rein urak gyűjteménye

    Hudecek és Rein urak gyűjteménye (Sběr pana Hudečka a pana Reina)

    Rendező: KAMÁREK Richard - 50 perc (CZ)

     

    Hudeček úr derék gyilkos. Rein úr egy roncstelepen dolgozik. Hatvanévesen a két barátnak semmi gusztusa az élethez. A film félredobott emberi életek gondolatait és helyzeteit helyezi a középpontba. A szereplők a roncstelep melletti lerobbant házban laknak a lomok között. Maguk válogatják ki életük legfontosabb pillanatait, hogy ismét átéljék őket. Ezeket adják elő egymásnak a filmben. Emlékezetük játékát láthatjuk.

     

    A zsűri értékelése:

    Egy dokumentumfilm, ahol a valóság fikciós elemekkel kombinálódik. A karakterek hitelessége, valamint a filmkészítő és a szereplők kapcsolatában kialakult őszinte bizalom egy izgalmas filmes kalandot eredményez.

     

     

    A Tranzit Ház - Kolozsvár (Ro) - közönségdíjai az ott vetített kategóriákban:

    Sűrű leírás
    (Európai antropológiai film)

    Afgán nők a kormánynál

    Afgán nők a kormánynál (Afganské zeny za volantom)

    Rendező: KARIMI Sahraa - 56 perc (SK)

     

    A szabadságvágyat világszerte az emberi természet alapvonásának tekintjük. Sok afgán nő számára a jogosítvány megszerzése vált a személyes szabadság kulcsává. De vajon felkészült-e Afganisztán társadalma, hogy nők üljenek a volán mögé? Többek között ezt a kérdést feszegeti a fiatal rendező Sahraa Karimi filmje.

     

    Diákmunka
    (Európai diákfilmek)

     

    Az Everest alatt: Újjászülető Nepál (Beneath Everest: Nepal Reborn)

    Az Everest alatt: Újjászülető Nepál (Beneath Everest: Nepal Reborn)

    Rendező: BHANDARI Tulsi - 93 perc (DE)

     

    A Himalája mélyéről az utcákon változást követelő mozgalom robban ki, Nepál népe eddig lehetetlennek hitt pillanatokat él meg. A film négy éven át készült a felkelés tetőpontján, és bemutatja a 240 éves monarchiából a köztársaságig vezető háborúskodás rögvalóságát. A nepáli rendező filmjében tiltakozik az erőszak ellen és arra buzdítja honfitársait, hogy félelmüket leküzdve meséljék el győzelmeiket és reményeiket, ahogy Nepál elindul a béke felé vezető hosszú úton.

     

     

    Az Országos Diákzsűri díjai (Budapest):

    Legjobb magyar film

     

    Hatszáz év után az első

    Hatszáz év után az első

    Rendező: OSGYÁNI Gábor - 54 perc (HU)

     

    Él Miskolcon egy ember, akit egy páran festőművészként, mások szegény cigánygyerekek megmentőjeként, néhányan pedig egyszerű villanyszerelőként ismernek. Életpályája extrém fordulatoktól sem mentes, de folyamatos tenni akarásról, kitartásról, a "jó embernek lenni" életfilozófiájáról tesz tanúbizonyságot. Ő az, aki időt és energiát nem kímélve arra törekszik, hogy jobbá tegye a világot, amiben élünk.

     

    Diákmunka

    Műanyag és üveg

    Műanyag és üveg (Plastic and Glass)

    Rendező: JOOSSE Tessa - 9 perc (NL)

     

    Egy észak-franciaországi hulladék-újrahasznosító üzemben táncolnak a gépek, kórusban dalolnak a dolgozók, a kamionsofőrök pedig kis híján balettoznak. A film bemutatja a hulladék-újrahasznosítás látványos gépi és kézi folyamatait. Halljuk a munkafolyamatot kísérő zajokat. Ahogy lassan ritmussá rendeződnek, egy kamionsofőr szerelmes dalba kezd. Szigetet építene a rendelkezésre álló anyagokból, ahol majd szerelmével "elrendezik a dolgokat".

     

     

     

     

     

    Letölthető dokumentumok